וועדת ערר מס שבח מקרקעין
פס"ד 1306/08 גור נגד מנהל מס שבח

האם ניתן להגדיל אחוזי הקלה במס רכישה  ע"י צרוף שתי הקלות: הקלה לנכה (תקנה 11א) וגם הקלה לדירה יחידה (תקנה 9)

זאב גיא עו"ד (יועץ מס)

השאלה שהועמדה בפני וועדת הערר היתה - האם נכה יכול לקבל הקלה נוספת במס רכישה: גם על פי סעיף ההקלה המיוחדת לנכה וגם להקלה הרגילה לה זכאי כל אדם הרוכש דירה היחידה וע"י כך הנכה יזכה באחוזי הקלה גבוהים יותר (כטענת המערער) או רק אחת מהן לפי בחירתו, הגבוהה בין השתים (כטענת מנהל מס שבח).

המערער שהוא נכה רכש דירה ראשונה בסכום נמוך יחסית וביקש הקלה במס רכישה גם על פי ההקלה הרגילה לדירה יחידה, וגם הקלה נוספת המגיעה לנכה.  הקלה לפי תקנה 9 - דירה יחידה ביחד עם הקלה לפי  תקנה 11א' הקלה לנכה.

ההקלה במס רכישה לדירה יחידה ניתנת במדרגות לפי סכום קבוע הנקבע בחוק ומתעדכן מעת לעת. ההקלה הניתנת לנכה אינה מוגבלת במדרגות מחיר הדירה או בסכום ולכן, נכה שקנה דירה בסכום גבוה מהמדרגות הקבועות בחוק לא מוגבל במחיר הדירה והוא זוכה להקלה משמעותית שאדם שאיננו נכה לא זכאי לה.

טענתו בין השאר של המערער הייתה  שבקנית דירה בשווי נמוך, הנכה איננו זוכה לשום הקלה משום שגם כל אדם הרוכש דירה ראשונה שמחירה נמוך זוכה להנחה זהה והנכה מופלה לרעה שכן אינו יכול לנצל את ההקלה שהמחוקק רצה להעניק לו.

הוועדה דחתה את הערער בנימוק שאין לוועדה סמכות לצרף חלקים שונים של החוק ועל העורר לקבוע את הסעיף לפי הוא מבקש את ההקלה.

הצירוף שהעורר מבקש, גם אם יש טעם בטענתו, מהווה חקיקה, והוועדה אינה מוסמכת לדון בטענות אפליה גם אם הן מוצדקות.

במקרה זה,  יש טעם בטענות העורר, והוועדה מציעה למחוקק לשקול לתקן את החוק באופן שימנע אפליה מנכים, עולים וכל מי שזכאי להקלות נוספות במס רכישה.

פסקי דין נוספים